Aktualności

Gra planszowa „Nacano”

Fundacja Nanonet od października 2023 realizuje projekt „Wsparcie organizacji wolontariatu w NGO – WOW w NGO!”. W ramach tego projektu wspieramy naszych wolontariuszy w realizowaniu swoich autorskich pomysłów poprzez przyznawanie minigrantów.

 

W tym artykule prezentujemy kolejny projekt realizowany przez naszych Wolontariuszy. Ryszard, Michał i Tymoteusz stworzyli grę planszową o nazwie „Nacano”

Liderem projektu był Ryszard Stekla, który jest studentem 3 roku nanoinżynierii materiałowej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek koła naukowego SKN Hexa, wolontariusz Fundacji Nanonet. Od najmłodszych lat interesował się teorią gier, modyfikując i tworząc koncepty do istniejących już gier. Dzięki współpracy z NANONET w końcu był wstanie stworzyć swoją własną grę planszową.

Nacano to gra nastawiona na rywalizację, ale również na współpracę, w której wcielasz się w jedną z 6 postaci zakładających swój startup związany z nanotechnologiami.

W grze Nacano celem jest osiągnięcie zwycięstwa poprzez zdobycie maksymalnego poziomu w jednej z trzech kategorii: nauka, biznes lub polityka. Ale uwaga! Są też dwie tajne ścieżki do wygranej, w tym jedna polegająca na wyeliminowaniu lub zmuszeniu do rezygnacji wszystkich pozostałych graczy. Aby tego dokonać, gracze muszą umiejętnie balansować między współpracą a rywalizacją, dążąc do maksymalizacji swoich zysków.

Zawartość zestawu

Zestaw Nacano jest bogato wyposażony i zawiera wszystko, czego potrzeba do pełnej przygód rozgrywki:

  • główna plansza
  • 6 plansz dla graczy
  • 36 znaczników graczy (po 6 dla każdego gracza)
  • 12 znaczników limitu rynku i laboratoriów
  • 4 znaczniki rynku
  • 1 znacznik wolnego rynku
  • kostka sześciościenna (d6)
  • 56 kart wydarzeń
  • 70 kart kontaktów
  • 90 kart technologii

Każda karta jest oznaczona unikalnym numerem identyfikacyjnym, który znajdziecie na górze lub w środku karty. Te elementy zapewniają dynamiczną i pełną strategii rozgrywkę, w której każda decyzja ma znaczenie.

Jak grać w tę grę?

  1. Przygotowanie do gry
  1. Plansza: Kładziemy planszę na środku stołu. Ustawiamy znaczniki rynkowe na „+1” i tasujemy karty wydarzeń i kontaktów.
  2. Karty technologii: Dzielimy na trzy grupy: zwykłe, średnie i przełomowe. Układamy obok planszy.
  3. Gracze: Każdy bierze planszę, ustawia znaczniki na „0”, kapitał na „6$”, sprzęt laboratoryjny na „1”, limit laboratoriów na „6”, przepustowość rynku na „13”. Losujemy 1 zwykłą technologię.
  4. Kolejność: Rzucamy kostką. Kto wyrzuci najwięcej, zaczyna. Kolejność idzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  5. Start gry: Odkrywamy kartę wydarzenia EV-000 (dotacje UE) i pierwszy gracz zaczyna.
  1. Przebieg rozgrywki

Gra toczy się turami, w każdej turze gracze wykonują swoje kolejki.

2.1 Faza Profitów

  1. Zbieranie zysków: Liczymy kapitał według technologii, odliczamy koszty laboratoriów i dodajemy zyski z biznesu.
  2. Bankructwo: Jeśli brak pieniędzy, sprzedajemy laboratoria, poziomy biznesu, karty kontaktów lub technologie.
  3. Umiejętności pasywne: Sprawdzamy zdolności z kart kontaktów. Gracz z monopolem dostaje dodatkową kartę kontaktów.

2.2 Faza Działań

  1. Zakupy: Wydajemy kapitał na zwiększenie przepustowości rynku, poziomu laboratoriów, zdobycie kart kontaktów, poziomu biznesu lub zmniejszenie poziomu biznesu przeciwnika.
  2. Karty kontaktów i wydarzenia: Ceny mogą się zmieniać przez karty wydarzeń i kontaktów.
  3. Wymiana kart kontaktów: Zamieniamy karty na poziomy polityki, które dają różne bonusy.

2.3 Faza Badań

  1. Zasady badań: Wybieramy technologie do zbadania i rzucamy kostką. Trudność badania może być modyfikowana.
  2. Tokeny sabotażu i wsparcia: Tokeny wpływają na trudność badań. Po fazie badań tokeny są zwracane.

 2.4 Faza wsparcia, sabotażu i handlu

  1. Sabotaż i wsparcie: Gracz może wesprzeć (1$) lub sabotować (2$) innego gracza. Nie można wspierać lub sabotować siebie.
  2. Handel: Gracze mogą handlować, proponując jedną ofertę handlową.

2.5 Koniec Tury

Po zakończeniu wszystkich kolejek kończy się tura. Usuwamy karty, które zakończyły działanie, i losujemy nową kartę wydarzeń. Nową turę zaczyna pierwszy gracz.

Na początku został stworzony pomysł gry i wersja testowa opierająca się na 3 głównych założeniach: rywalizacji między graczami, wydarzeniami losowymi, którym gracze muszą się przeciwstawić oraz informacji podstawowych o nanotechnologiach.

Następnie projekt wszedł w faze testowania poszczególnych elementów: testowanie gry planszowej, tworzenie grafik oraz tworzenie opisów do kart.  Największym wyzywaniem była równoczesna modyfikacja gry wynikająca z informacji zwrotnej od osób grających w grę w trakcie ciągłego tworzenia projektów graficznych.

W ostatniej fazie zamówiono poszczególne części oraz uszeregowano technologie w grupy i poziomy zaawansowania. Wolontariusze poświęcili łącznie 225 godzin na realizację projektu.

Jeżeli chcesz przetestować grę lub poznać więcej szczegółów to napisz na adres e-mail: fundacja@nanonet.pl  

Sfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #KorpusSolidarności Komitet do spraw Pożytku Publicznego

 

Accessibility Tools